Města

Na této stránce naleznete přehled předpokládaných nízkoemisních zón v České republice.

Praha

Nejdále je v plánech o zavedení nízkoemisních zón hlavní město Praha, které plánuje začátek nových pravidel pro vjezd do centra města a širšího okolí už od začátku roku 2017. Omezení by se mělo dotknout dieselových aut vyrobených před rokem 2001 a benzinových aut vyrobených před rokem 1993. Magistrát si od nízkoemisní zóny slibuje čistší ovzduší. Výjimky by se mohly vztahovat na místní obyvatele, záchranáře a MHD.

Brno

Stejně jako v Praze i v Brně byla zjištěna vyšší míra znečištění ovzduší než v Berlíně, kde ekologické známky fungují. I Brno proto uvažuje o zavedení nízkoemisní zóny. Přidávají se ale i další města a obce. O společné jednání projevilo zájem například město Přerov nebo obec Modřice u Brna.

Ostrava

Velký otazník visí nad městem Ostrava, které dlouhodobě trápí smog a znečištěné ovzduší. Město už v roce 2012 uvažovalo o zavedení nálepek za padesátikorunu, nízkoemisní zóny připravované ministerstvem životního prostředí však tehdy odmítlo.

Tábor

Zatímco České Budějovice se zavedením nízkoemisních zón váhají (nevědí, zda by pomohly), druhé největší město jihočeského kraje má jasno. Tábor si od tohoto opatření slibuje snížení emisí a hluku a zlepšení podmínek pro život ve městě. Město si nechalo zpracovat studii, v níž mírnější varianta dovoluje vjezd vozidlům splňujícím limity EURO 2, 3 a 4, přísnější pouze vozidlům s plaketou EURO 4 a vyšší.

Protože zavedení nízkoemisních zón spadá do kompetencí jednotlivých radnic, lze předpokládat, že další města se budou postupně přidávat.