Ekologické zóny v Evropě

Zde je přehled států Evropy, ve kterých už nízkoemisní zóny fungují, anebo těch, které se na zavedení teprve chystají.

Německo

Ekologické zóny už úspěšně fungují v Německu, kde vám jedna zelená známka umožní vjezd do všech německých měst. Jako první zavedl nízkoemisní zóny Berlín, a to už od 1. 1. 2008. Ještě v témže roce se přidal Mnichov, o rok později následoval Düsseldorf. Německých měst se zavedenými zónami jsou desítky.

Vše o ekologických známkách v Německu se dočtete na stránkách Ekologická známka Německo, kde najdete i přehled měst a známku si snadno a rychle můžete i objednat.

Francie (od roku 2017)

Nízkoemisní zóny zavedla také Francie. Omezila provoz méně ekologických automobilů, motocyklů, mopedů a autobusů ve velkých městech od roku 2017. První města, která ekologickou známku vyžadujů, jsou Paříž, Grenoble a Lyon. Oficiální ekologickou známku pro Francii objednávejte zde, kde se také dočtete bližší informace.

Rakousko

Ekologické známky zavedlo i Rakousko, a to například v oblasti Štýrska už v polovině roku 2012. Obdobně jako v Německu se nízkoemisní zóny postupně rozšiřují a zpřísňují – po určitou dobu povolují vjezd i méně ekologickým vozidlům. V oblasti Vídně je od 1. 1. 2016 zakázán vjezd vozidlům kategorie N1, N2 a N3 s emisní třídou EURO 2. Vjezd je tedy povolen vozidlům třídy EURO 3 a vyšší.

Nízkoemisní zóny v Rakousku se prozatím vztahují pouze na automobily kategorie N (nákladní vozidla) včetně N1. Neplatí tak pro osobní automobily, autobusy, motocykly ani traktory. Ekologickou známku pro Rakousko můžete objednat zde.

Dánsko

V Dánsku byly nízkoemisní zóny zavedeny v listopadu 2011. Ty omezují vjezd do největších dánských měst, například Kodaně. Vztahují se na autobusy a nákladní vozidla, tedy vozidla nad 3,5 tuny, která musí být označena plaketou alespoň EURO 4. Za nesplnění této povinnosti hrozí pokuta až 20 000 DKK (přes 70 000 Kč).

 

Ekologické zóny fungují i v dalších státech Evropy, například v Itálii.